کعبه : تجلی و تفسیر زیبایی هستی
نویسندگان
چکیده
علیرغم استعمال فراوان واژه زیبایی و اطلاق آن به طیف وسیعی از اشیاء و مفاهیم و پدیده ها از سوی همه انسان ها ارایه تعریفی جامع از آن بسیار مشکل می نماید. در چنین موادی یکی از راه هایی که معرفی موضوع مورد نظر را فراهم می نماید شناسایی مصادیق مرتبط و با تبیین معیارهای مربوطه می باشد و به این ترتیب شاید بتوان با تعریف یکی مصادیق زیبایی (کعبه) و به ویژه تطبیق معیارهای زیبایی - مفهوم زیبایی و به خصوص زیبایی کعبه را معرفی نمود. با عنایت به مراتب مختلف زیبایی مقاله خاصر سعی بر آن خواهد داشت تا زیبایی کعبه را به عنوان عنصری که خداوند طراح آن بوده انبیاء عظامش ع آن را بنیاد نهاده و بندگانش به طواف آن می شتابند و رو به آن نماز می گذاند و در طول تاریخ منبع الهام بسیاری عرفا و حکما و هنرمندان بوده است - از جنبه های مختلف بررسی نماید. وجوه زیبایی کعبه در سه دسته اصلی طبقه بندی شده اند : عوامل یا معیارهای عام که به زیبایی معقول کعبه گواهی می دهند عوامل یا معیارهای عام که زیبایی محسوس آن را معرفی می نمایند و معیارهای متخذه از تعالیم اسلام که زیبایی خاص کعبه را جلوه گر می کنند.
منابع مشابه
تجلی حق در مراتب هستی از دیدگاه مولوی
یکی از مفاهیم تأمل برانگیز در عرفان و تصوف، مسأله تجلی حق در سلسله مراتب هستی از ملائکه تا عالممادی است . عرفان، تجلی حق را، همچون نگرشی ، به ج هان در ارتباط با حق و معرفتی هدای ت گر انسان ازبند عالم مادی به حقایق ورای عالم مادی بررسی م ی کند. مبدا هستی و مراتب تجلیات حق شامل نظری ه یوحدت وجود می شود که هر دیدگاه عرفانی را در بر می گیرد؛ به گونه ای که دو آموزه ی بنیادین وحدت وجودو انسان کامل بر...
متن کاملابن عربی و مسألهی سریان زیبایی در هستی
مبحث زیباییشناسی، کانون توجه اصناف گوناگون اندیشمندان بوده و هست و دربارهی آن، مسائل فراوانی مطرح است، از جمله اینکه دامنهی آن در هستی تا کجاست و اینکه آیا همهی موجودات را در برمیگیرد و یا اینکه فقط شامل برخی از موجودات شده است. یعنی آیا همهی موجوداتْ زیبایند یا برخی زشت هستند؟ پاسخ به این پرسشها از سویی متوقف بر شناخت هستی و از سوی دیگر، شناخت زیبایی است. از جمله رویکردهای علمی در ای...
متن کاملفلسفۀ سینوی و تفسیر جایگاه «شرّ» در نظام هستی
مباحث مربوط به خیر و شر، یکی از دشوارترین پرسمانها در فلسفه و آیین الاهی است و همۀ ادیان به این مسئله اذعان دارند و از سویی هیچکس وجود آن را رد نکرده است. ازاینرو، با نخستین نگاه وجود شر در پیکرۀ نظام هستی پدیدار شده و پلیدی خود را نشان میدهد؛ چراکه شر در واقع، نقطه مقابل نیکیهاست و با شکلگیری آن در میان انسانها، ساختار زندگی آنان دچار نابسامانی شده، به جامعه بشری آسیب میرساند. فیلسوفا...
متن کاملبررسی تطبیقی جنبههای معناشناسی و هستی شناسی زیبایی از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
معناشناسی زیبایی شاخصه اولی است که ابن سینا آن را به عنوان الگویی از زیبایی مطرح میکند. از دیدگاه وی زیبایی، غایت فی نفسه نیست و در ارتباط با خداوند است که دارای ارزش میشود، و منشأ همه زیباییها واجب تعالی است. همچنین نظم، تناسب و اعتدال شرایط تحقق زیبایی است و موجودی زیباست که کمال شایسته خود را داشته باشد و زیبایی مساوق با وجود و امری عینی و مشکک است. ملاصدرا زیبایی را عین...
متن کاملتجلی حق در مراتب هستی از دیدگاه مولوی
یکی از مفاهیم تأمل برانگیز در عرفان و تصوف، مسأله تجلی حق در سلسله مراتب هستی از ملائکه تا عالممادی است . عرفان، تجلی حق را، همچون نگرشی ، به ج هان در ارتباط با حق و معرفتی هدای ت گر انسان ازبند عالم مادی به حقایق ورای عالم مادی بررسی م ی کند. مبدا هستی و مراتب تجلیات حق شامل نظری ه یوحدت وجود می شود که هر دیدگاه عرفانی را در بر می گیرد؛ به گونه ای که دو آموزه ی بنیادین وحدت وجودو انسان کامل بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
هنرهای زیباناشر: پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران
ISSN
دوره 17
شماره 17 2004
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023